Brisbane visar flexibel användning av vattenvägarna

Staden Brisbane på Australiens östkust är ett intressant exempel på hur en fullständig nyetablering av vattenbussar kan bli en succé.

    
Så sent som 1997 bestämde sig staden för att starta upp vattenburen kollektivtrafik med sex specialbyggda katamaraner. Försöket blev en oerhörd succé och 2012 bestod flottan av totalt 28 st fartyg, så kallade CityCats och CityFerries. I rusningstrafik hade då vissa sträckor nära nog 5 minuters trafik jämfört med den ursprungliga 30 minuter.


Med tre olika koncept skapas optimal attraktivitet för resenärerna. Inner city ferries (med snabba turtäta överfarter mitt i stan), suburban shuttles (motsvarande blå bussarna i Stockholm med få stopp och snabb marschfart) och slutligen cross river ferries (zickzack-trafik som knyter samman flodområdets båda landsidor).
    
Fartygen är så kallade low-wake-wash katamaraner vilket innebär att de trots en marschfart av 25 knop genererar väldigt lite svall. Det är också lättdrivna vilket håller nere maskineffekten och ger såväl miljövinster som ekonomiska fördelar. Ombord- och landstigningen sker via sidorna och kapaciteten är 162 passagerare.
    

I Sverige är katamaraner ett ovanligt passagerarfartyg. En del av förklaringen kan vara att vi saknar tradition av att bygga den typen av fartyg. Fördelarna är dock många och som vattenbuss är den mycket attraktiv. En av styrkorna är att den är lättmanövrerad och snabbt kan accelereras. Detta är en nyckelfaktor för att få en effektiv vattenbusslinje. Tiden det tar för en vattenbuss att förtöja, lasta av och på passagerare samt kasta loss är i regel mer kritisk för resans längd än toppfarten.
    
I Januari 2011 drabbades Brisbane av en kraftig översvämning och under tiden färjorna var ur bruk ökade restiden på vissa bilvägar med över 30 minuter. Upp till 18,000 människor reser dagligen med stadens CityCats.
    
Vill du testa att åka vattenbuss i Brisbane? Åk med en CityCat på Brisbane River här!

Dela Vattenbussen med dina vänner!