Förvirring om skärgårdstrafikens framtid

I dagens DN skriver journalisten Anders Sundström en artikel om framtiden för båttrafiken i skärgården med utgångspunkt från landstingets nya organisation. Under rubriken Båtturer till öar i skärgården hotas berättas om den oro och förvirring, som den nya landstingsorganisationen skapar.
    
Ur Vattenbussens synvikel innebär det nya förslaget dock en rad positiva möjligheter. Inte minst har ansvaret för de underutnyttjade vattenvägarna i Mälaren nu äntligen fått en hemmahamn.
    
Enligt SLs och Waxholmsbolagets tidigare bolagsordningar har inget av bolagen haft ansvaret för eventuell kollektivtrafik på Mälaren. Något som vi på Vattenbussen arbetat mycket hårt för att åtgärda. Nu hoppas vi på att den nyinrättade sjöberedningen kommer att titta närmare på denna fråga.
    
Hur som helst kan nog både DNs artikel och den nya organisationen bidra till att väcka en viktig och välkommen debatt. I bästa fall kan denna resultera i att vi slutar att hantera kollektivtrafik på land respektive sjöss som två helt olika saker. Resenärerna lär ju ha samma prioriteringar oavsett trafikslag. Och om man får drömma vilt kanske vi även får se gemensamt betalsystem och gemensamma trafikinformationkanaler.
    
Låt oss nu bara hoppas att den nya organisationen klarar av att BÅDE hålla en levande skärgård OCH skapa möjlighet för arbetspendling och effektivt vardagsresande på vattnet!

Överblick Slussen med vatten.
Foto: Bildbyrån Stockholmsfoto


    
2010-12-06

Dela Vattenbussen med dina vänner!